Shaykh Hasan ben as Siddiq al Ghumari view on Muawiyah

This majlis is for English discussions, researches, articles...
أضف رد جديد
Mystic
مشترك في مجالس آل محمد
مشاركات: 180
اشترك في: الخميس أكتوبر 19, 2006 10:08 pm

Shaykh Hasan ben as Siddiq al Ghumari view on Muawiyah

مشاركة بواسطة Mystic »

Shaykh Hasan ben as Siddiq al Ghumari on Muawiyah

Here is what Al Ghumari the Sunni Usooli hadith school says about the Muawiyah bin Abi
Sufyan :

ولكـننا نـنشر ما حصلنا علـيه حالياً و هو المنشور في كـتاب 'الجواب
المفـيد' ، وننـقل هـنا نـص جواب الحافظ الغماري في شأن مـعاوية :

(( أما المسألة الأخرى فلو قدر الله تعالى اجتماعنا بالأستاذ وسمع منا ما
يتعلق بمعاوية لزال من نفسه كل غلط بثه فيه التشعر والدعاية الأشعرية
التي أحكمها النواصب وحبكوها حبكا يروج على العقول الضعيفة ، وأدرجوها في
كتب التوحيد وألحقوها بصفات الله تعالى وأسمائه ، أما المكاتبة فلا
تكفي ، والأحاديث الثلاثة المذكورة اثنان منها صحيحان بأسانيد البخاري و
شرطهما ، و هما

If we could meet, and you can hear things about Muawiyah, you would
cleanse yourself from every wrong and falsehood containing Ashari, and
Ashari propoganda, that was fabricated and promoted by the Nawaseb, to
fool those with weak minds. They (the Ashari's) put it (issue of
Muawiyah being a Sahabi and just) in the books of Tawhid, and attached
it to the attributes of Allah and His Names.
Writing about this topic does not fulfil. The three mentioned
ahadith, two of them are correct with the isnaad of Bukhari, and they
are:

حديث ( إذا رأيتم معاوية على منبري فاقتلوه ) ولذلك اضطر بعضهم إلى
تحريفه فرواه بعضهم فاقبلوه بالباء ، واضطر الناصبي الكبير عبدالله بن
أبي داود صاحب السنن ( أعني الأب صاحب السنن التي هي أحد الكتب الستة ،
أما الابن فله مؤلفات أخرى وكان ناصبياً خبيثا وكان أبوه أبو داود يقول
عنه : إنه كذاب فلا ترووا عنه ) اضطر هذا إلى زعمه أن معاوية هذا هو ابن
التابوه وكان منافقاً حلف أن يتغوط على المنبر فقال النبي صلى الله عليه
وسلم الحديث ، وذلك منه كذب كما ذكرته في ( كتاب جؤنة العطار ) وقد قال
الحسن البصري أو غيره عقب رواية هذا الحديث : ( فقد رأينا معاوية يخطب
فلم نقتله فما نجحنا و لا أفلحنا )

hadith: (if you see Muawiyah on my Minbar, kill him), therefore some
were forced to alter the Hadith, so they made it (if you see Muawiyah
on my minbar, accept him).
......
And Al Hasan Al Basri or others said after narrating this hadith: ( we
have seen Muawiyah speaking on the Minbar and we did not kill him,
therefore we did not succeed, nor passed).

والحديث الثاني : رواه أحمد في مسنده من حديث عبدالله بن عمرو بن العاص
قال : كنا جلوسا مع رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال : ( يطلع عليكم من
هذا الفج رجل يموت يوم يموت على غير ملتي ) قال : وكنت تركت أبي يلبس
ليخرج ، فخفت أن يطلع ، فطلع فـلان ، هكذا ستره أحمد في المسند على
عادته ، لكن البلاذري صرح به فطلع معاوية ، ورواه من طرق كلها رجالها
رجال البخاري ومسلم وقد ذكرها في جؤنة العطار

The second hadith: is narrated by Ahmad in his Musnad from the hadith
of Abdullah bin Amru bin Al Aas, he said:
( we were sitting with Rasullallah SAW and he said: 'the first man who
will come here, will die the day he dies on a religion other than
Islam'. I have left my father (Amru bin Al Aas) putting his clothes
on, and I was scared that he will come first, but then ........
came).
This is how Ahmad (bin Hanbal) covered it in his Musnad as usual. But
Al Balathiri mentioned it: Muawiyah came.
And the hadith is narrated from many ways, all its narrators are
narrators of Bukhari and Muslim.

أما الثالث : فرواه جماعة بلفظ أن رجلا في النار ينادي ألف سنة يا حنان
يا منان ، ورواه غيرهم من الثقات بلفظ أن معاوية في صندوق من نار ينادى
فيه . الحديث .

The third hadith: is narrated by many that a man will be in Hellfire
calling for a 1000 yars Ya Hannan Ya Mannan. Other trustworthy
narrators narrated with the wording: Muawiyah is in a box of Hellfire
calling from it.

وقد ذكرنا هذه الأحاديث كلها المأمون في خطبة ، التي رواها ابن جرير في
التاريخ سنة 271 أو بعدها ، ونقل تلك الخطبة برمتها السيد محمد بن عقيل
في آخر النصائح الكافية ، و في الصحيح صحيح مسلم عن علي عليه السلام
قال : ( والذي فلق الحبة وبرأ النسمة إنه لعهد عهده إلي رسول الله صلى
الله عليه وسلم أن لا يحبني إلا مؤمن و لا يبغضني إلا منافق ) و في صحيح
الحاكم و غيره : ( من سب عليا فقد سبني و من سبني فقد سب الله ) و من سب
الله كفر

And I have mentioned these Ahadith in a speech given by Al Ma'moon,
narrate by Ibn Jarir in the history of year 271 or after it. Sayyed
Muhammad bin Aqil also narrated the entire Speech in his book Nasa'eh
Al Kafiyah, and in Sahih of Muslim, through Ali Alaihi asalam said:
(by the one who split the pea and created the breeze, it is the oath
of the Prophet to me, that only a believer loves me, and a Munafeq
hates me), and in Sahih of Hakim and others: (who denconces Ali has
denounced me, and who denounced me, has dencounced Allah), and who
denounced Allah is Kafir.

و في الصحيح و غيره مما تواتر تواترا مقطوعا به : ( من كنت مولاه فعلي
مولاه اللهم وال من والاه و عاد من عاداه ) و هذا الحديث قد جمع أسانيده
ابن جرير الطبري في مجلدين لكثرتها ، ورد عليه الباقلاني الأشعري البصري
الخ فكان مغربا ، وابن جرير مشرقا

And in an uthic narration, that is Mutawater definitely: ( who i was
his Mawla, then Ali is his Mawla, O Allah support those who support
him, and be an enemy to his enemies).
..........
فابن جرير يورد الأحاديث وأسانيدها التي أبهرت عقول الحفاظ ، والباقلاني
يبحث معه بعقله الأشعري البصري

و لا يخفاك أن النواصب كان مقرهم بالشام و البصرة و الأندلس ، و المقصود
من هذه الأحاديث الصحيحة المتفق عليها مع ما تواتر من لعن معاوية لعلي
على المنبر طول حياته وحياة دولته إلى عمر بن عبدالعزيز وقتاله وبغضه ،
يطلع منه أنـه مـنافـق كـافـر

And it should not be hidden from you that the Nawaseb were primarily
in Syria, Basra, and Andalus. And the aim of those Ahadith that are
agreed upon, along with the definitive narrations that Muawiyah used
to curse Ali all his life, and through the life of his government
until Umar bin Abdul Aziz, and fighting him, and hating him, all would
lead you to the conclusion that he (Muawiyah) is Munafeq and kafer.

فهي مؤيدة لتلك الأحاديث الأخرى ، و يزعم النواصب أن ذلك ( أعني لعن
معاوية لعلي ) كان اجتهادا ، مع أن النبي صلى الله عليه وسلم يقول في
مطلق الناس : ( لعن المؤمن كقتله ) ، فإذا كان الاجتهاد يدخل اللعن
وارتكاب الكبائر فكل سارق وزان وشارب وقاتل يجوز أن يكون مجتهدا ، فلا حد
في الدنيا ولا عقاب في الآخرة
All is supported by the other Hadith as well. Nawaseb claim that
(cursing of Ali by Muawiayh) was a matter of Ijtihaad. Though the
Prophet SAW says in the laymen people : (Cursing the Mu'min is like
killing him). So if Cursing a Mu'min is a matter of Ijtihaad, then
also other Kaba'er, such as stealing, adultry, drinking, killing,
etc.. all are subjective to be a matter of Ijtihaad. Therefore, there
should be no punishement in the Dunya, nor in the Akhira.

و الكلام طويل ولو كان عندي كتابا ( تقوية الإيمان ) و ( النصائح
الكافية ) لأرسلتهما للأستاذ فإن فيهما ما يكفي ، أو لو قدر الله
اجتماعنا لسمع ما يشرح الله به صدره لاعتقاد الحق إن شاء الله تعالى ، و
لو قرأ جؤنة العطار الجزء الأول لرأى فيه أيضاً ما يسره

The topic is large, and if I had the book Taqwiyatul Iman and Nasa'eh
Al Kafiya, I would have sent them to you as in them is sufficient. Or
if Allah wills that we meet, then you would hear what will clear your
heart to teh righteous belief. And if you had read Junatul Attar, the
first volume, you would find things that will make you pleased.

وقد زارني موقت الدار البيضاء عقب اطلاعه على الكتاب وهو مخطوط أعني
( توجيه الأنظار ) واستشكل منه مسألة معاوية فأعطيناه درسا خرج مسرورا
راجعا إلى رشده وهو من عدول البيضاء

و يكفيه الحديث المتواتر أيضا ( عمار تقتله الفئة الباغية ، يدعوهم إلى
الجنة ويدعونه إلى النار )
And the Mutawater Hadith of ( Ammar will be killed by the Baghiyah
group, he is calling them to Janna, they are calling him to Hellfire).

ولو وجدت نشاطا لتوسعت في هذا الموضوع ولكن الحرص على السرعة بالجواب خوف
النسيان يحملني على كتابة ما يفتح الله به الحال ويسمح به الوقت ويساعد
عليه النشاط ))

--------------------------------------------------------------------

This is in summary of what the Ghumari's believe about Muawiyah bin Abi Sufyan

أضف رد جديد

العودة إلى ”English Majlis“